Steinkjer-Avisa

Steinkjer-Avisa feiret i 2014 30 års jubileum. Vi markerte dette med en større abonnementskampanje som resulterte i nok en opplagsøkning. Rent konkret besto dette av en gavedryss-kampanje der vi hver måned trakk ut abonnenter som ble påspandert en husvask hver måned, i tillegg til at vi trakk ut abonnenter som ble beæret med en hjemme-hos-konsert med Steinkjer-Avisas egen blues- & poesi-duo. Steinkjer-Avisa sto også bak tre konserter med flere artister på ulike arenaer i Steinkjer, der høydepunktet var torgkonsert med 2000 publikummere. På tampen av året lanserte Steinkjer-Avisa ny nettside. Redaksjonelt fortsatte S-A med fokus på byutvikling, bymiljø, bomiljø og barn og unge, der de unge laget egne to-siders reportasjer fra samtlige barneskoler i kommunen.

Fakta
Samlet opplag 4961
Utgiversted Steinkjer kommune
Ansvarlig redaktør Odd Birger Grønli (61)
Steinkjer
Kommer ut Fredager
Daglige lesere totalt
0
Daglige brukere på nett
0
Daglige brukere på mobil
0
Fordeling lesere
  • Antall sider produsert
  • 1560
  • Redaksjonelle årsverk
  • 4
  • Fordeling stoff/annonser
  • Antall lederartikler
  • 48
  • Antall kommentarer
  • 3
  • Antall innlegg på nett
  • 0
  • Refuserte innlegg på nett
  • 0
  • Antall gjestekommentarer
  • 48
  • Antall leserinnlegg
  • 20

    Mål og prioriteringer

    I 2014 er det næringslivsstoffet, kultur og byutvikling som har preget avisa. I tillegg har vi også lagt vekt på å få med barn og unge gjennom en serie om alle barneskolene i  kommunen. Dette stoffet laget skoleelevene selv. Noen av skolene fikk også besøk fra avisa i forkant av reportasjene som skulle lages.

    Steinkjer-Avisa skal drives forretningsmessig sunt og ha lønnsomhet uavhengig av pressestøtten.

    Steinkjer-Avisa hadde i 2014 en målsetting om å fortsette opplagsøkningen fra de siste 7-8 årene. Dette lyktes vi med, og vi nærmer oss 5.000 i opplag. Vi har også lagt mye krefter i å være synlige, og ved å delta på store arrangementer som Steinkjermartnan og Det store Kaffeslabberaset. Det har vi gjort ved å arrangere konserter med regionale og nasjonale artister. Blant de som har vært med på dette er blues-duoen Jolly Jumper og Big Moe, Buicken (Tom Stalsberg, Lars Saabye Christensen, Knut Reiersrud og Stian Carstensen),  Bad Influence m. fl. Konsertene har bidratt til å gi folk det vi i avisa kaller «...den gode Steinkjer-følelsen).

    Steinkjer-Avisas presentasjon av seg selv under Steinkjermartnan, som har nærmere 100.000 besøkende, ble kåret til årets beste.

    Steinkjer-Avisa skal også være et attraktivt annonseorgan for lokalt næringsliv og beslutningstakere.

    Vi ønsker også å være nært våre lesere – og dessuten følge utviklingen i kommunen på en engasjert og kritisk måte.

    Samtidig legger vi også stor vekt på det historiske stoffet, for å gi ikke minst de unge leserne et innblikk i utviklingen av byen og kommunen.
    Nærhet og identitet er viktig for oss, og vi ønsker at leserne skal ha en god opplevelse nå de leser Steinkjer-Avisa.

    Jan Erik Moe spiller blues på hjemme hos-konsert.

    Legg til i min rapport

    Avisens samfunnsrolle

    Byutvikling, bomiljø og ikke minst arkitektur har stått på vår dagorden i hele 2014. Vi har et bysentrum i stadig endring, og på dette området gjør vi en stor innsats for å være nyhetsledende. Samtidig forsøker vi også å dekke «utkantene» i vår store kommune på en fornuftig og engasjerende måte.

    Legg til i min rapport

    Journalistfaglig utvikling

    Halvparten av staben deltok på LLAs landsmøte i 2014, og de aktuelle seminarene for marked og redaksjon. Noen har også vært med på faglige treff i regi av Trønder-Avisa, vår eier.

    Legg til i min rapport

    Etikk

    Steinkjer-Avisa har ikke vært klaget inn til PFU i 2014.

     Odd Birger Grønli,
    redaktør/daglig leder.

    Legg til i min rapport