Fosna-Folket skal være nyhetsledende på Fosen. Vi skal være først ute med å melde om de store, viktige nyhetssakene som angår regionen. Vi mener vi i 2014 i stor grad har innfridd dette målet.
Fosna-Folket blir svært sjelden slått på store nyhetssaker i regionen. De tre viktigste sakene og saksområdene avisa dekker fortløpende er kampflybaseutbyggingen, vindkraftutbyggingen og kommunereformen. Spesielt på kampflybaseutbyggingen og kommunereformen har vi vært nyhetsledende, særlig i andre halvår 2014. Når det gjelder vindkraft, har vi mer å jobbe med for å bli så gode som vi har mål om å være.
Fosna-Folket jobber hardt og målrettet for å bli en bedre nettavis. Et hovedmål er å være raskt ut med både førstemelding og bilder når det skjer nyhetshendelser. Der er vi gode. Når det «smeller» presenterer vi jevnt over bilder først, og vi leverer det beste innholdet. Vi er det mediet som har flest journalister på Fosen, og da bør vi klare å være best på dette feltet.
Som en del av nettsatsingen har vi også økt antall daglige oppdateringer på nettavisa. Fosna-Folket.no fremstår nå som et levende nettsted som fortløpende dekker de viktigste sakene.
I løpet av 2014 har Fosna-Folket hatt en formidabel satsing på web-tv. Vi publiserer nå opp til tre videoer i uka i tillegg til nyhetssending hver fredag. Fosna-Folket dekker alt ifra ulykker, politikk til sport og kultur med tv-reportasjer. Vår best sette video i 2014 fikk 31 153 visninger.
I oktober i fjor sendte Fosna-Folket sin første nyhetssending. Sendingen ble lagt ut på fosna-folket.no i opptak. Den umiddelbare responsen var god. Tilbakemeldingene vi fikk gikk ut på at dette var en «frisk satsing». De første nyhetssendingene ble svært godt sett med opp mot 6000 visninger. Deretter har seertallene tapt seg. Fredagssendingen har nå mellom 1000 og 2000 visninger. Vi må etter hvert ta en evaluering på om vi får nok igjen for ressursbruken.
I en tid hvor folks medievaner endrer seg fortløpende, er det fremdeles svært viktig for Fosna-Folket å levere en solid papiravis. Det er en soleklar målsetting å beholde mesteparten av innholdet på papir eksklusivt for abonnentene. Vi prøver i det lengste å unngå at saker fra nett publiseres i papiravisen. Ofte er dette imidlertid en umulighet. Hendelsesnyheter må publiseres på nett, og det er svært utfordrende å holde på nyhetssaker til papiravisen. Selv om nyhetskonkurrenter som NRK og Adresseavisen ikke dekker saken, så deles nyheten på sosiale medier. For at Fosna-Folket skal publisere nyheten før den er «gammel», har vi ofte ikke annet valg enn å bruke den raskeste publiseringskanalen som er nettavisen. At Fosna-Folket har tre utgaver i uka, gjør det også utfordrende å publisere nyheter først i papiravisen. Vår strategi er derfor å gi mer bakgrunn og dybde på papir. Saker, hvor det ikke er konkurranse fra andre medier, publiseres i papiravisen.
I 2014 tok vi også grep i forhold til layouten på papir. Vi har mer fokus på det gode bildet, og avissidene fremstår nå som mindre teksttunge. I tillegg desker vi framsiden på en annen måte. Nå har vi i større grad et prioritert hovedoppslag og mer tabloide vinklinger. Tekst og ingress legges på bildet.
Selv om Fosna-Folkets har mål om å være best på nyheter, må vi aldri glemme at vi er en lokalavis. Det lokale og nære stoffet er særdeles viktig. Tilstedeværelse på kulturarrangementer og dekning av idrett og særlig unge talentfulle utøvere, må prioriteres. Der er vi ikke gode nok. Vi bør spesielt bli flinkere på å dekke lokal kultur og unge idrettsutøvere. Vi har en relativt god dekning på senioridrett, men må i større grad prioritere de som kommer bak. Dette er et viktig punkt til forbedring i 2015.